Sidor

söndag 7 september 2014

Bokbloggsmaraton - vilka böcker beskriver mig bäst?

Frida på Photosandbooks anordnar ett Bokbloggsmaraton som pågått i veckan, och fortsätter under den kommande. Maratonet går ut på att Frida ska publicera 6-7 inlägg inom loppet av 2 veckor - och inläggen är utmaningar som vi ska svara på.
I veckan publicerades ett inlägg där utmaningen är att hitta böcker som beskriver en själv. Förvisso ligger jag lite efter i maratonet, men jag tänkte hänga på ändå! 

Så, vilka böcker beskriver bäst mig?
Alltså, det är en väldigt svår fråga, för delar av mig - händelser, personlighetsdrag osv - finns i många böcker jag läst. En självbiografi skulle ju såklart passa bäst, men en sådan har jag inte skrivit - än i alla fall, haha.

Svindlande Höjder och Himlen börjar här är dock två böcker som beskriver mig väldigt bra. Inte så mycket för själva handlingen, utan för att de varit en del av mitt liv så länge. Jag har älskat båda böckerna sedan jag först läste de, för många år sedan, och de bidrog mycket till att jag började engagera mig i böcker på riktigt.
Så många minnen, händelser, och en stor del av min senare barndom, samt dess läsning, har påverkats av de här böckerna. På något sätt känns jag som en del av, och de som en del av mig.

Ytterligare en bok som jag tycker beskriver mig är Boktjuven, förmodligen för att jag relaterar till Liesels läsintresse, men också för att jag gillar/är intresserad av historia och andra världskriget. Dessutom är både omslaget och titeln underbara! 

Slutligen tycker jag att Stolthet och fördom, samt Elizabeth Bennet beskriver mig som person. Boken har, liksom förstnämnda två böcker, följt med länge, och jag kan riktigt relatera till henne som person. Ja, med undantag för att hon levde på 1700-talet, haha.
Hermione från HP är också en karaktär jag relaterar till, och serien har även den följt med länge - om inte längst av alla! 

Vilka böcker och/eller karaktärer relaterar ni till? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!