Sidor

torsdag 7 augusti 2014

Screw writing strong women...

För ett tag sedan läste jag ett inlägg på Bellas Bokblogg kallat ”Måste det alltid vara en förebild? Kan det inte bara få vara en människa?”.
Inlägget handlade i stort om hur kvinnliga karaktärer idag ofta måste målas upp som ”starka” för att vara acceptabla och anses bra förebilder. Just Bella hänvisar till hur hon som yngre gillade Twilight-serien otroligt mycket, något jag också gjorde - men hur serien, och särskilt Bella Swan, fått så många negativa kommenterar kring hur hon som karaktär är needy, svag och jämt och ständigt springer efter Edward, att Bella (alltså bloggaren) började tvivla på böckernas kvalitet.

Jag har väl gjort en liknande resa i fråga om just Twilight. Förr tillhörde serien mina absoluta favoriter, medan jag nu vuxit ifrån den helt. Personligen vill jag inte påstå att Bella är den typ av karaktär jag skulle kalla en bra förebild. Men varför, egentligen? För att hon är just needy, och springer efter Edward?
Vad i att vara beroende av någon annan gör att man är en dålig förebild?

Twilight kan man diskutera i evigheter, och visst har serien sina för- och nackdelar. Att Bella är den hon är, behöver inte betyda att hon är en dålig förebild - men inte heller att man måste gilla henne som karaktär. Nedan följer en video som jag tycker förklarar det hela ganska bra.


Tumblr-posten kommer från en kvinna som heter Lori, och lyder:
Screw writing “strong” women.  Write interesting women.  Write well-rounded women.  Write complicated women.  Write a woman who kicks ass, write a woman who cowers in a corner.  Write a woman who’s desperate for a husband.  Write a woman who doesn’t need a man.  Write women who cry, women who rant, women who are shy, women who don’t take no shit, women who need validation and women who don’t care what anybody thinks.  THEY ARE ALL OKAY, and all those things could exist in THE SAME WOMAN.  Women shouldn’t be valued because we are strong, or kick-ass, but because we are people.  So don’t focus on writing characters who are strong.  Write characters who are people.
Och jag tycker texten är så himla bra. Alltså, jag älskar starka kick-ass kvinnor - det är både fascinerande och inspirerande, men ärligt talat, vad är det att vara ”stark”?
Är att det att vara oberoende? Att aldrig gråta? Att inte ifrågasätta? Att aldrig tråna?

Jag ser stark, som ett uttryck för en person som går sin egen väg, som gör det hon/han älskar och som vågar vara sig själv och står upp för den hon/han är. Det är en definition av stark, det finns många. Men alla har sina stunder av tvivel, det är det som gör oss till människor. En människa slutar inte vara varken stark eller människa för att man gråter, trånar, önskar och hoppas - och alla är starka på sitt eget sätt.

Kvinnor lika lite som män borde inte bli värderade för att en är stark eller kick-ass, utan för att vi är människor. Enligt min åsikt är de bästa böckerna de som har karaktärer som är mångsidiga, med sidor man beundrar liksom med brister - precis som alla människor eller över-och undernaturliga varelser. Det är de mest intressanta karaktärerna. Och jag menar inte att jag är missnöjd med hur de kvinnliga karaktärerna i dagens böcker beskrivs - tvärt om tycker jag att det finns en stor blandning av fantastiska karaktärer, både kvinnliga och manliga. Men det är en intressant diskussion, som skulle kunna appliceras på manliga karaktärer också.

Har ni tid tycker jag absolut att ni ska läsa det här inlägget. Där står mycket av det jag menar och vill få sagt, och som bloggaren bakom det skriver:

Strong reactions to a character means they are coming to life on the page. 
Give me female characters who make me react. Better yet, give me a large cast of them. In my opinion, these are both far more important than a lone female character being merely strong. 

Vad tycker ni? Vilka karaktärer är era förebilder, och vad gör de till det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!