Sidor

söndag 31 augusti 2014

Mina serier del 3


Seriens status: Säsong 5 ska spelas in och utkomma våren 2015
Antal säsonger: 4 avslutade och den 5:e ska spelas in
Avsnitt: 40 st x ca. 55 min
Bästa säsong: 3 och 4

Game of Thrones är baserad på böckerna med samma namn skrivna av George R.R Martin, och sändes för första gången i USA kring 2011. Serien, som produceras av HBO, har blivit otroligt populär världen över - och till och med rankats som ”Världens mest tittade tv-serie”.

Serien utspelar sig i den fiktiva världen Westeros/De sju kungadömena, och tar sin början i staden Winterfell, där Eddard ’Ned’ Stark - lord av Winterfell - fått höra att hans vän, tillika kungens hand Jon Arryn dött och att kung Robert Baratheon är påväg till hans hem. Ned blir senare erbjuden att ersätta Arryn som kungens hand, och familjen splittras när han beger sig till huvudstaden King’s Landing tillsammans med de två döttrarna Sansa och Arya. Kvar i Winterfell blir makan Catelyn och deras fyra söner.
Snart uppstår dock osämja mellan de olika familjerna/städerna, och medan rivaliteten växer utvecklas det till ett spel av lögner och hemligheter - ett spel om tronerna.

Jag började titta på Game of Thrones i början av juni tack vare min bror, som hade sett två säsonger och tipsade mig om de. Ärligt talat kan jag inte påstå att jag föll för serien direkt - visst var första säsongen bra - men personligen tycker jag att det dröjde fram tills halva säsong två innan handlingen riktigt drog igång, och jag blev fast.
För tillfället har jag haft en liten svacka i mitt serie-tittande (typiskt eftersom jag stannade vid s04e02...), MEN, jag ska ta tag i det och börja följa serien igen - inte allra minst eftersom den är så fruktansvärt bra!

* Liten notis: Googla/sök aldrig upp en serie på Tumblr etc, som du inte har tittat klart på. Gjorde det av misstag och spoilade halva serien, haha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!