Sidor

lördag 12 juli 2014

Älska engelska bokomslag!


Det roliga - bland mycket - med att köpa böcker på engelska, tycker jag är de fina omslagen. Att generalisera och säga att alla engelska omslag är supersnygga kan man, som alltid, ha invändningar mot - men faktum är att en stor majoritet av de är riktigt bra designade.

Citat lyder ju att ”Man skall icke döma boken efter dess omslag”, lika lite som man ska eller bör döma en människa efter dess utsida - och det är sant. Visst lockar ett fint omslag lättare till läsning, det är ju som marknadsföring för boken, men det säger egentligen ingenting om vad som finns i den.
Egentligen. Jag ska inte sticka under stol med att jag älskar fina omslag, och att det ofta (om jag inte hört talas om boken innan), är de böckerna jag tar en extra titt på i bokhandeln eller på bibblan.
Det kanske är fåfängt, haha, eller vad tycker/hur gör ni?

Ovan ser ni hur som helst en samling böcker med omslag jag, personligen, tycker mycket om. De allra flesta har jag redan läst, men The girl you left behind, Skeletons och My life next door hade jag inte hört talas om förrän någon vecka sedan. De verkar i alla fall riktigt bra!
Skön sommarlovsläsning allihopa, och har ni tips på några bra böcker - med eller utan fina omslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!