Sidor

söndag 11 maj 2014

Mina serier del 1



Status: Avslutad
Säsonger: 6
Avsnitt: 115 st x 40 minuter
Baserad på böckerna med samma namn, av Cecily von Ziegesar

Jag började titta på Gossip Girl våren 2011 - mycket för att jag hört vänner prata om den, men också för att den verkade bra. Vid åldern av 12 år var jag relativt ny introducerad till ”serie-fenomenet”, och därmed ganska dålig på att se avsnitt regelbundet. Omkring ett och ett halvt år senare, började jag se på Gossip Girl regelbundet, och blev helt fast!

Serien tar sin början i New York’s Upper East Side, Manhattan, där man får följa livet på ett flertal ungdomar bland den högre societeten. I de sex säsonger som spelats in, utspelar sig - till följd av en viss ”Gossip Girl” - ett oändligt antal intriger mellan de. Och trots att serien kan anses ytlig, ett uttalande jag inte sätter mig emot, är det något med handlingen och de alldeles fantastiska karaktärerna(Chuck!), samt dess utveckling, som fick mig att hålla kvar vid Gossip Girl. Att kläderna, miljön och staden är så underbar, är bara ett plus!






Status: Säsong 5 håller på att spelas in
Säsonger: 4 avslutade, den 5:e sänds i höst
Avsnitt: 34 st x 50 min

Downton Abbey sändes för första gången på SVT kring 2010, och trots att jag hade hört talas om serien, dröjde det till andra säsongen släpptes för mig att börja följa den.
Jag har alltid gillat kostymdraman, serier och filmer liksom Jane Austen/Charlotte och Emily Brontës verk, eller miljöer som tar plats kring första- och andra världskriget. Redan vid första avsnittet av Downton Abbey föll jag så för serien, och har hållit kvar vid den sedan dess!

I nuläget finns det 4 avslutade säsonger av Downton Abbey, och den femte håller på att spelas in för att sändas i höst. Liksom med de allra flesta serier, händer det otroligt mycket i varje avsnitt och säsong, och de fyra delarna återspelar olika tidsperioder. Säsong 1 tar alltså sin början vid Titanics förlisning 1912 och avslutas kring krigsutbrottet 1914, säsong 2 utspelar sig mellan 1914 och 1918/1919. Säsong tre 1920- och framåt, liksom också säsong 4. Underbara miljöer och kläder, fina karaktärer av olika bakgrund och personligheter, samt en otrolig utveckling av dessa och serien.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!