Sidor

torsdag 3 april 2014

Hitta inspirationen

Mitt läsande går, liksom för de allra flesta, i oerhörda perioder, och medan jag kan läsa uppåt 9 böcker en månad, kan nästa innehålla en riktig boksvacka.
Tider då jag inte läser särskilt mycket brukar bero mycket på omständigheterna, emellanåt är det skolan som upptar mesta delen av lästiden, och ibland har jag helt enkelt inte lust. Här är ett par tips för att komma ur sådana perioder;

Sluta sätt press på ditt läsande. Böcker ska läsas för att det är roligt, och får dig att må bra - för att du uppskattar det. Självklart finns det emellanåt böcker du måste läsa, försök dock att undvika känslan av att du har en hel hög med böcker att stressläsa till veckan därpå, eller liknande.

Prioritera. Hittar du inte tid att läsa? Skapa tid genom att stänga av datorn tidigare, lägga ifrån dig mobilen eller släck tv:n. 

Hitta tider som passar dig. Alla gillar att läsa på olika tider av dygnet. Personligen föredrar jag morgnar och kvällar, men passar inte det dig så läs på bussen, håltimmarna eller under tiden som bli över innan skolan.

Böcker som motiverar och inspirerar dig. Hitta böcker som motiverar och inspirerar dig, låna hem en riktigt bra bok, och känn in vad du är sugen på att läsa för genre. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!