Sidor

onsdag 28 augusti 2013

Tematrio - Sommarens läsning

Jag fann,via bloggen Bokugglan, ett inlägg på Lyrans Noblesser angående sommarens läsning, där man ska summera och berätta om tre bra böcker man läst i sommar,  i en slags tematrio. Här är mitt svar!


The Hunger Games +eng: Hunger Games-trilogin tillhör mina absoluta favoritböcker, och trots att jag läst hela serien tidigare tycks jag aldrig tröttna på att läsa om de. Så i somras bestämde jag mig för att förnya minnet igen, om än på engelska istället för svenska - och förvånande nog var det som att läsa böckerna för första gången på nytt. Att rekommendera!

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann: Är en otroligt humoristisk och skickligt skriven bok, som bjuder på många fniss och skratt. Handlingen tar sin början i nutid, då hundraåriga Allan Karlsson bestämmer sig för att kliva ur fönstret på ålderdomshemmet, och därmed försvinna från sitt födelsedagskalas. Händelsen väcker mycket uppmärksamhet, och snart är Allan ute på flykt, undan både poliser och förargade människor. En mycket rolig bok, med en härlig blandning av humor, värme och historia.

Extremly loud and incredibly close +eng: Liksom The Hunger Games, har Extremely loud and incredibly close blivit något utav en av mina favoritböcker, och den berättelse som skildras har fångat mig totalt.
Handligen cirklar kring nioåriga Oskar Schell, en mycket ung och speciell pojke som något år efter sin fars död i World Trade Center-attacken, ger sig ut på gatorna i New York för att leta rätt på låset till den mystiska nyckel hans pappa lämnat efter sig. En fantastisk bok om saknad och hopp, men även om hur det är att vara ensam, och att lära sig att lita på nytt.
Boken har filmatiserats och finns ute med Thomas Horn, Tom Hanks och Sandra Bullock i huvudrollerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!