Sidor

måndag 19 augusti 2013

Divergent + Insurgent

När Divergent utkom på engelska år 2011 blev den en succé direkt, och böckerna såldes på löpande band. Inte för inte översattes boken till ett flertal olika språk, därav svenska, och liksom många andra fastnade jag helt när jag i våras bestämde mig för att läsa den.

Boken utspelar sig i ett dystopiskt och framtida Chicago, där samhället är indelat i fem olika falanger; De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda.
En utvald dag under sitt sextonde levnadsår, måste ungdomarna i de olika falangerna de fötts in i ta ställning till och välja vilken falang de vill tillhöra - och för Beatrice Prior står valet mellan att stanna kvar hos De osjälviska, där hon aldrig tyckt sig passa in, eller att välja det hon innerst inne är.
Valet hon gör förändrar allting, och snart finner hon sig slåss för sin framtid och sitt liv i initieringsfasen hos De tappra - där endast de tio bästa får stanna kvar i falangen, och de övriga stöts ut till ett liv på gatan.

I juli utkom uppföljare, Insurgent, på svenska, en bok jag ivrigt väntar på att läsa. Serien är ett definitivt måste, och tillhör en utav mina personliga favoriter - den 21 
mars nästa år (2014) har även filmen premiär, något jag  riktigt ser fram emot, missa dock inte att läsa boken först!                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!