Sidor

måndag 29 juli 2013

Höstutgivning av böcker


Två gånger om året - i huvudsak kring hösten samt under vintern/våren - sker de stora utgivningarna av böcker från förlagen, och snart nalkas ännu en. 
I år finner jag många titlar värda att lägga på minnet, dels fortsättningar på serier och debuter som verkar högst lovande, men även från älskade författare som kommer igen. Kort sagt en höstutgivning jag riktigt ser fram emot!

Bonnier Carlsen utkommer i augusti och oktober med tre efterlängtade uppföljare. 
Smaragdgrön, skriven av den tyska författarinnan Kerstin Gier, är den tredje och avslutande delen i serien Ädelstenstrilogin. Jag har själv läst de två föregående böckerna, Rubinröd och Safirblå, och kan vamrt rekommendera de för er som gillar ungdomsromaner med inslag av fantasy och kärlek.
Stad av Aska, är andra boken översatt till svenska i serien The Mortal Instruments. Serien har redan blivit stor världen över, och första boken kommer på bio i augusti under originaltiteln City of Bones. Rekviem är en bok jag ivrigt väntar på, den är nämligen sista delen i Delirium-trilogin, en dystopisk berättelse med en handling som får en att vilja ha mer. Böckerna planeras även bli en tv-serie.

Rabén & Sjögren släpper i övermorgon, den 31 juli, en bok kallad Den Femte Vågen. Liksom Rekviem är även denna en dystopi, och utspelar sig alltså i framtiden - är ni sugna på att veta mer, eller vill ni provläsa de första 50 sidorna finns mer om den här. En bok jag verkligen ser fram emot att läsa!
I höst utkommer även böckerna Du & Jag, samt Nyckeln. Författarna bakom verken är inga mindre än Katarina von Bredow och Sara Bergmark Elfgren/Mats Strandberg - den förstnämnda satt på kartan tack vare sina lyckade ungdomsromaner, och de senare sedan första boken i Engelforstrilogin, Cirkeln, utkom för två år sedan. Böcker att hålla ögonen öppna för!

Gilla böcker ger ut böckerna Fördelen med en hjärtattack, Jag är ju så jävla easy going och Vi måste sluta ses på det här sättet. Värt att uppmärksamma är att det är Jonathan Trooper, Jenny Jägerfeldt samt Johanna Lindbäck/Lisa Bjärbo som är författarna - en mycket lovande trio böcker!

Slutligen utkommer förlaget X Publishing med boken Låt vargarna komma,  Handlingen tar sin början i New York på 80-talet, där fjortonåriga June plötsligt mister den enda som förstod henne, morbrodern Finn, i aids och hela hennes värld hamnar i obalans. En bok om kärlek och vänskap, relationer och avundsjuka - men även om hur livet tar oväntade vändningar just när det känns som värst - definitivt på min att läsa-lista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!